Affiliate marketing
Pamatujte si: Celý internetový byznys bez "affiliate" by prakticky nemohl existovat. Jedná se o nedílnou součástí téměř každého on-line i off-line. Nyní se dozvíte, proč tomu tak je a po přečtení tohoto článku, budete mít jistě jasnější představu, jak celý affiliate marketing (potažmo provizní marketing) funguje.
Určitě se na affiliate marketing lze dívat z mnoha úhlů pohledu (manažera, obchodníka, affiliate programu, atd.). Pojďmě si v rychlosti říct, jak celý affiliate marketing, konkrétně výdělek přes provize na internetu, funguje.
Co affiliate marketing je?
Affiliate marketing, neboli provizní marketing je spolupráce obchodníka a affiliate partnerů, založená na provizích z prodeje a zaměřená na výkon. Jedná se o spolupráci, kdy obchodník nabídne určitou část svého zisku odměnou za doporučení a získání nových zákazníků partnerem. Obchodník se tedy může soustředit na zlepšování svého produktu, své podnikání a samotný prodej a marketing z určité části přenést právě na své partnery. Do affiliate programu se může zapojit každý, kdo se u konkrétního obchodníka zaregistruje do provizního programu, tím získá svůj referenční zpětný odkaz, který pak pod svým jménem šíří a získává nové zákazníky. Pokud zákazník využije odkazu a provede požadovanou aktivitu (většinou nákup), získá affiliate partner svou odměnu.
Affiliate z pohledu partnera
V první řadě je třeba znát nějakého obchodníka, který je ochotný dát část zisku ze své služby (příp. produktu) partnerovi, který k němu přivedl samotného zákazníka. Představte si, že máte obchodníka, který prodává knížku za Kč 1 000,-. Nakoupí ji za Kč 500,- a zbylých Kč 500,- pro něj znamená zisk. Místo toho, aby si daný zisk ponechal, řekne si: „Chci dát Kč 250,- komukoli, kdo mi přivede dalšího zákazníka. Vydělám sice míň, ale víc lidí mi doporučí další zákazníky, ve výsledku tedy vydělám víc.“. Nejdůležitější roli tedy nesou obchodníci, kteří musí být ochotni se o své zisky podělit a kteří musí hlavně pochopit, že když to udělají, ve výsledku vydělají víc.
Vy, jako affiliate partner, budete právě ta osoba, která nové návštěvníky přivede. To znamená, že skrze svůj blog, své sociální sítě či dalšími způsoby můžete šířit svůj unikátní odkaz na stránky obchodníka, který si tak Vámi získaného návštěvníka označí unikátním kódem uloženým v jeho cookies. Pokud Vámi získaný zákazník u obchodníka nakoupí, bude Vám přiznána provize, která v našem případě čítá zmíněných Kč 250,-. Pokud prodáte 10 knížek – máte Kč 2 500,-, prodáte 100 knížek – získáte Kč 25 000,- a takto si můžete vydělávat donekonečna.
Naprostou výhodou provizních programů je neomezenost počtem spoluprací. Tudíž můžete pracovat s neomezeným počtem obchodníků, čili můžete mít souběžně i 100 000 programů, ze kterých vám budou plynout provize v případě uskutečnění prodeje. Samozřejmě je velmi důležité, abyste se vy, jako partneři těchto obchodníků, naučili s provizním programem pracovat tak, abyste mu přinášeli co nejvíce zákazníků a pro vás bylo co nejvíce konverzí.
Na rozdíl od Google Adsense se provizní program jako takový vyplatí prakticky okamžitě, protože není závislý na návštěvnosti v pravém slova smyslu, neanalyzuje obsah webových stránek, tedy je pouze na vás, jak budete obchodníka propagovat. Partnerství může tedy klidně vypadat tak, že získáte tzv. provizní zpětný odkaz, což je speciální odkaz, který vám přidělí samotný obchodník a můžete jej použít jak na svém blogu v článcích, tak i v „klikacích obrázcích“, bannerech, videích, ze kterých bude pomocí kliknutí možné přesměrování na adresu odkazu.
Stejně tak můžete vytvářet nové webové i lending stránky (s obsahem referujícím o službě či produktu daného obchodníka), kde opět umístíte daný zpětný odkaz od obchodníka. Nebo jej můžete jednoduše „postnout“ na svou zeď na facebooku s komentářem „mrkněte na zajímavou knížku zde“. Kdokoliv, kdo by na tento odkaz přes facebook klikl a knížku koupil, znamenalo by to pro vás provizi. V praxi u provizního programu můžete fungovat dokonce i bez webových stránek, stačí vám sociální sítě.
Affiliate z pohledu obchodníka
Ať už prodáváte produkty skrze vlastní e-shop, nabízíte online kurzy, prodáváte ebook nebo jakoukoli jinou službu či produkt, díky affiliate můžete zvýšit svůj výši prodejů, aniž byste museli vynakládat další náklady na potřebný marketing. Vytvořit si vlastní affiliate síť partnerů vyžaduje určitou investici, a to hlavně časovou. Veškerá Vaše snaha i snaha affiliate partnerů však může přijít vniveč, pokud zanedbáte následující body.
Kvalitní produkt
Samotný nabízený produkt by měl být kvalitní a být něčím odlišný od konkurence. Je také vhodné, aby jej šlo popsat několika větami tak, aby potenciální zákazníci měli hned představu, co jim produkt či služba přinesou a zda jsou pro ně zajímavé.
Analýza konkurence
Tak jako v jakémkoli jiném odvětví, i v affiliate marketingu je vhodné podívat se, jakým způsobem provizní marketing využívají Vaši konkurenti. Jak vysokou provizi nabízejí, jakým způsobem spolupráci nabízejí, vytváří motivační soutěže pro své partnery, jak vypadají jejich banery, jsou ty Vaše hezčí? To vše byste si měli zjistit a přizpůsobit tomu svůj vlastní affiliate.
Optimalizace webu
Pokud vaše stránky nevytváří dostatečnou konverzi, budou partneři naštvaní, jelikož malé prodeje pro ně budou znamenat malé provize. Pomalé či špatně navržené stránky silně ovlivňují výsledek affiliate marketingu.
Kvalitní software
Spravování několika stovek affiliate partnerů bez vhodného programu může být z časového hlediska nesmírně náročné. Proto je vhodné zvolit software, který Vám pomůže s výplatami provizí, kontrolou konverzí a s precizním zajištěním sledování každého zákazníka od jeho první návštěvy až po nákup, který se může uskutečnit i o několik týdnů později.
Zdokonalujte
Konkurence nespí a Vy byste také neměli. Zkoušejte nové typy banerů, které by mohly dosahovat lepší míry prokliku, upravujte web tak, aby dosahoval vyšší konverze. Starejte se o své partnery a motivujte je vyššími zisky, jelikož čím více zákazníků Vám získají, tím více Vy i partneři můžete vydělat.
Vyplacení provize
Každého affiliate partnera samozřejmě zajímá provize, jelikož ta je cílem veškerého snažení. V praxi budete v 99 % případů potřebovat IČO, protože obchodníci jako takoví budou vyplácet odměny proti faktuře, pouze velmi malé procento z nich je ochotno přistoupit na jiný obchodní vztah typu dohoda o provedení práce. Je tedy vhodné se podívat do podmínek spolupráce s obchodníky se kterými zvažujete navázání spolupráce. Pokud to však s affiliate myslíte vážně, je výhodnější živnostenský list, jelikož je to nejrychlejší cesta, jak se k samotným penězům dostat – jednoduše vystavíte fakturu s určitou splatností a čekáte na její proplacení.
Většina obchodníků umožňuje přístup do jejich softwaru, kde lze vidět kolik lidí využilo váš odkaz a kolik z nich provedlo nákup a celkově tak můžete spravovat svou affiliate spolupráci s obchodníkem a mít tak přehled o své výsledné provizi.
Kde najít obchodníka?
Dále se jistě naskýtá otázka: „Kde vzít takový zpětný odkaz či obchodníka, kterého bych mohl zakomponovat do svého blogu?“. Odpověď je velmi jednoduchá: Na internetu existují nejrůznější katalogy, stačí se i dívat po vašich oblíbených e-shopech, zda dole v zápatí náhodou není provizní či partnerská spolupráce, affiliate program nebo cokoli, co budete referovat k těmto klíčovým slovům.
Pokud zmíněné položky naleznete, pomocí nich se „prokliknete“ na nějakou stránku, kde se zaregistrujete. Některé provizní programy vyžadují schválení, ale jiné vám umožní vstup ihned. Jakmile se zaregistrujete a jedná se o dobrý provizní program, měl by vás nasměrovat jak začít, kde získat základní informace k jednotlivým produktům, které můžete nabízet, i jakou formou máte propagovat jejich výrobky či služby. Nebojte se, že byste se po registraci nedopídili získání zpětného odkazu.
Až ho budete mít, vložte jej do některého ze svých článků na blogu, který má relevantní obsah k nabídce samotného obchodníka. V řadě redakčních systémů je možno to učinit následujícím způsobem: Označíte si text nebo obrázek, či cokoli jiného, kliknete na ikonku řetízku v editoru, kam vložíte zpětný odkaz a stisknete uložit. Kdokoli se „proklikne“, je přiřazen právě vám.
Rozdíl mezi affiliate a MLM
Asi většina z nás se setkala s Multi-level marketingem, což je také síť obchodníků, kteří prodávají určitý produkt. Hlavním rozdílem je pojetí provizí, kdy v affiliate marketingu máte ve většině případů provize pouze ze zákazníků, které sami získáte, naopak u MLM máte provize i z prodejů obchodníků, které do sítě přivedete. Druhým zásadním rozdílem je, že MLM je založené na osobních setkáních partnerů se zákazníky a snaze získat nové obchodníky do sítě, affiliate namísto toho probíhá v online prostředí a sami partneři přivádí nové partnery pouze zřídka.
Otestujte se
Pamatujete si důležité fakta? Zkuste náš krátký test a přejděte do další lekce.
Výsledek studia
celkem splněnoMarketing
Pro ukončení lekce splňte úspěšně krátký test na jejím závěru.
Lekce: Affiliate marketing
Lekce: E-mailing
Lekce: Optimalizace pro vyhledávače (SEO)
Lekce: Influencer marketing
Lekce: Výkonnostní marketing
Lekce: Obsahový marketing
Lekce: Specialisté marketingu