Influencer marketing
Pamatujte si: Influencer marketing je marketéry stále využívanější nástroj. V zahraničí se o něm píše více a více, ale zdrojů v češtině je jako šafránu. Tento článek tedy má za úkol vytvářet jasnější představu, jak celý influencer marketing funguje.
Na influencer marketing se, stejně jako na affiliate marketing lze dívat z různého pohledu, a to z pohledu firmy mající zájem o jiný způsob propagace a samotného influencera. Pojďme si tedy influencer marketing představit a rozebrat ho z obou pohledů.
Co je influencer marketing?
Influencer marketing je přirozené spojení obsahového marketingu a marketingu na sociálních sítích, které jsou aktivně využívány již několik let. Marketéři jej rádi využívají, jelikož lidé dají na doporučení osob, ke kterém vzhlíží a ke kterým mají důvěru. Právě sílu, oblibu a důvěru v influencery je využíván pro podpoření obliby a důvěry vůči propagované značce. Cílem influencer marketingu tedy není rychlý prodej na základě vlivu celebrit, nýbrž vytváření kladného podvědomého spojení konkrétní značky s daným odvětvím potřeby. Hlavním rozdílem vůči původním nástrojům marketingu je, že samotná kampaň vzniká spoluprací firmy a influencera, nikoli pouze v hlavách marketérů.
Jelikož je tento marketingový nástroj zaměřený na budování image a povědomí a oslovování cílových zákazníků skrze sociální sítě, není vhodný pro B2B trh (obchody mezi firmami navzájem).
Z pohledu firmy
Pokud jste firma a máte zájem využít influence marketing pro podpoření Vaší značky, nestačí pouze nalézt profil na Instagramu, který má statisíce sledujících, zaplatit značnou sumu a očekávat, že se zákazníci jen pohrnou. Influencer marketing je o spolupráci, vytváření důvěry a budování povědomí o značce, což je běh na dlouhou trať. Následující body jsou seznamem základních bodů, které je třeba brát v úvahu:
Plánování
Jako v marketingu obecně, i influencer marketing se neobejde bez plánování a dlouhodobé strategie. Aby vše správně fungovalo, je třeba vědět, jakého výsledku chceme dosáhnout (cíl), jaké máme finanční možnosti (rozpočet) a využívat jednotlivé marketingové nástroje tak, aby se nejen navzájem doplňovaly, ale též aby byly v souladu s prodejními cíly a celkovou vizí společnosti. Influencer marketing nebude fungovat, pokud jej zvolíte jako jednorázovou podporu prodeje.
Hledání vhodného influencera
Dejte si na čas. Nalézt vhodného influencera netrvá minuty, ani hodiny. Pokud má být spolupráce dlouhodobá a oboustranně smysluplná, je třeba věnovat čas hledání. Nestačí totiž otevřít si žebříček nejsledovanějších instagramerů a některého si zvolit, uplatit ho a očekávat návaly zákazníků. Jenže potenciálních influencerů je mnoho. Jak tedy nalézt ty vhodné?
Nejjednodušší, nejrychlejší vhodnou variantou je nalézt takové influencery, kteří již o nás na internetu kladně píší. Jste aktivní na sociálních sítích? Podívejte se, kdo pravidelně likuje a komentuje Vaše příspěvky, či je dokonce sdílí. Dohledejte si jejich profily, stránky či blogy. Jsou aktivní? Mají dostatečné publikum? Pokud ano, kontaktujte je, jelikož již Váš produkt znají a navázat úspěšnou spolupráci tedy bude daleko jednodušší. Můžete také zadat jméno své společnosti či názvy svých produktů do vyhledávače (ideálně Google) spolu s různými klíčovými slovy, jako například "recenze", "blog", "proč koupit" a podobně. Takto se můžete dostat totiž ke článkům, které Vás dovedou k autorům, které je vhodné oslovit ke spolupráci.
Další vhodnou variantou je hledat influencery v řadách svých zákazníků, kteří taktéž Váš produkt znají a mají s ním dlouhodobou a pozitivní zkušenost. Právě autentičnost a znalost produktu může být silnou výhodou při budování kampaně. Vhodného influencera je však také možné hledat mezi zaměstnanci Vaší firmy, popřípadě z nich či sebe influencera začít budovat.
Třetí možností je využít svých znalostí v oboru a hledat odborníky a jiné důvěryhodné osoby, které jsou aktivní na sociálních sítích a rozumí dané oblasti. Právě autorita těchto osob může pomoci budovat důvěru a povědomí o Vaší značce. Nalézt takové influencery zabere hodně času, jelikož je třeba hledat skrze vhodně zvolená klíčová slova mezi blogy a pomocí hashtagů na sociálních sítích.
Nalezené profily je třeba filtrovat podle předem nastavených parametrů, jako je minimální počet followerů, kvalita a frekvence příspěvků, aktivita followerů (likes, komentáře, sdílení) a zapojení influencera v komunitě. Pro dlouhodobou spolupráci je též vhodné zjistit, jakým aktivitám se influencer věnuje, abyste pak nebyli spojováni s aktivitami a názory, s kterými být spojování nechcete.
Přizpůsobujte se
V rámci influencer marketingu, narozdíl od affiliate, nelze jednat se všemi stejně. Každá spolupráce je unikátní, cílová skupina jednotlivých influencerů je různá a je tedy třeba pracovat s každým individuálně. Unifikováním by se totiž ztratila autentičnost a followeři by hned poznali, že daný příspěvek nemá rukopis jejich oblíbeného influencera. Jelikož uživatelé sledují mnoho profilů zároveň, je také možné, že sledují zároveň různé influencery, které hodláte oslovit ke spolupráci. Pokud tedy spustíte unifikovanou kampaň, která bude ve stejný čas, potenciální zákazníci si toho všimnou a kampaň ztratí efekt a sníží se důvěryhodnost jak Vám, tak spolupracujícím influencerům.
Z pohledu influencera
Ať už uvažujete, že byste se rádi stali jedním z influencerů, nebo už své tisíce sledujících máte a jen byste rádi zapracovali na vytvoření příjmu, následující řádky jsou pro Vás. Být influencerem dnes může být takřka každý. Stačí si zvolit svou oblast zájmu a vybudovat si komunitu, která Vás bude sledovat. Konkurence je však silná a stát se influencerem, který pokrývá širokou oblast zájmu je až skoro nemožné. Ideální je najít si to svoje, oblast, která Vás zajímá. Baví Vás opravy jízdních kol, číst hororové knížky či Vás fascinují historické mince a bankovky? Kterékoli téma má potenciál najít si své publikum.
Jenže jak své publikum vybudovat? Jak se stát influencerem? Univerzální odpověď neexistuje, každý si musí vyšlapat svou vlastní cestu. Hlavní je vydržet, mít trpělivost, přidávat kvalitní obsah který zaujme a propagovat se.
Na čem záleží
Mnozí se snaží ze začátku získat co nejvíce liků, komentářů a odběrů a je jim jedno, jakým způsobem je získají a zda vůbec budou v komunitě v budoucnu aktivní. Ačkoliv to vytváří krásný efekt při první návštěvě kanálu a mnohé firmy mohou navrhnout spolupráci díky kvantitě lidí která Vás sleduje, dlouhodobě to není udržitelné. Firma pozná, že od Vás nezískává požadovanou konverzi. A snažit se stále získávat kvantitu komentářů a liků je časově náročné a po čase Vás to vyčerpá.
Daleko moudřejší je zaměřit se na kvalitu svého kanálu. Komunikujte se svými sledujícími, reagujte na ně, přizpůsobujte kanál svému publiku, zkoumejte, co je zajímá, jaký obsah se jim líbí. Vytvářejte vzájemnou interakci, budujte loajalitu a snažte se publikovat pravidelně tak, aby Vaši sledující měli zájem Vás sledovat. Zjišťujte, jakou míru prokliku máte. Odkazujete na něčí kanál, svůj blog či nějakou webovou stránku? Sledujte, kolik lidí odkaz opravdu využilo. Pokud najedete způsob, jak maximalizovat míru prokliku u Vašeho publika, budete daleko zajímavější pro dlouhodobou spolupráci.
Díky různým nástrojům je již pro firmy daleko jednodušší nalézt kanály, které mají aktivní publikum a při zkoumání komentářů lze také lehce zjistit, jak na tom Vaše komunita je.
Jak získat pozornost
Pokud hodláte využít svůj vliv na sociálních sítích k výdělečné činnosti, je třeba nejen budovat svou komunitu, ale též získat pozornost firem, se kterými můžete navázat spolupráci. Samozřejmě že čím více spoluprací za sebou máte, tím jednodušší je získat další, ale jak na sebe připoutat pozornost ze začátku?
První a častější možností je spolupráce s jinými influencery. Může se jednat o společná videa, podcasty, fotografie či články. Tato spolupráce je výhodná pro obě strany, jelikož publikum obou influencerů se v tuto chvíli překrývá a většinou oběma stranám komunita naroste. Je však třeba brát v potaz, že pokud hodláte spolupracovat s vlivnějším influencerem, než jste Vy sami, zřejmě budete muset udělat něco navíc, jelikož jste to právě Vy, kdo z této spolupráce může získat více.
Druhou možností jsou aktivity nad rámec sociální sítě v které fungujete. Může se jednat o projekt s místní neziskovkou, vlastní veřejně prospěšný projekt, něco co Vám pomůže vystoupit z řady a oslovit i jiná média k tomu, aby o Vás psala či Vás jinak sama od sebe prezentovala.
Jak vydělávat
Jako v každé jiné výdělečné činnosti, i zde je třeba sledovat konkurenci, tudíž ostatní influencery. Jaké spolupráce navazují, jakým způsobem prezentují dané produkty, jak byste to mohli použít v rámci vlastního účtu? Ačkoli můžete jít svou vlastní cestou, je důležité vědět, co se ve Vašem odvětví a celkově na sociálních sítích děje. V opačném případě totiž můžete zaspat dobu a Vaše dlouhodobé budování komunity může přijít v niveč.
Samotné formy výdělku jsou různé. Můžete jít svou cestou a propagovat vlastní produkty, svou vlastní značku a nebo pomáhat budovat značku a doporučovat cizí zboží. Druhý případ je tak využívání affiliate marketingu, který jsme Vám představili už v jedné z předchozích lekcí.
Influencer ≠ celebrita
Mnoho firem při výběru influencerů ke spolupráci volí celebrity, jelikož je mají za nejvhodnější kandidáty. Jenže ačkoli mnoho celebrit je zároveň influencerem, ne každý infuencer je celebritou. Influencer ovládá sociální sítě (Facebook, Instagram, Twitter, Youtube) a právě na nich je aktivní a vlivný. Influencer si zde tvoří svou vlastní komunitu, se kterou komunikuje a ke které se povětšinou snaží být upřímný a tak je třeba dávat pozor na způsob komunikace. Pokud se totiž budete snažit influencera zneužít či natlačit do spolupráce, může se stát, že nejen že ke spolupráci nedojde, ale také se o celém incidentu doví (nejen) jeho komunita, což bude mít opačný vliv, než jste zamýšleli.
Otestujte se
Pamatujete si důležité fakta? Zkuste náš krátký test a přejděte do další lekce.
Výsledek studia
celkem splněnoMarketing
Pro ukončení lekce splňte úspěšně krátký test na jejím závěru.
Lekce: Affiliate marketing
Lekce: E-mailing
Lekce: Optimalizace pro vyhledávače (SEO)
Lekce: Influencer marketing
Lekce: Výkonnostní marketing
Lekce: Obsahový marketing
Lekce: Specialisté marketingu