Doména
Pamatujte si: Pokud chcete na Internetu existovat, mít vlastní doménu je naprostý základ. Stane se součástí Vaší značky. Bude to název, který si budou lidé pamatovat, a který budou v případě kvalitního obsahu dále doporučovat. Proto výběru věnujte dostatek času.
Výběr doménového jména
Na výběr domény používám pár pravidel, které si nyní rozebereme více do hloubky. Ještě než začneme, měl bych pro Vás malé doporučení. Zkuste si v poznámkovém bloku sepsat Váš budoucí projekt do jednoho souvětí. Pod toto souvětí projekt zkraťte do jednodušší věty a na závěr si napište úplně jednoduchou větu ideálně o 3-5 slovech. Tímto si v hlavě více ujasníte, co budete od názvu očekávat. Poté se zamyslete ještě nad jednou důležitou částí. Které návštěvníky internetu chcete oslovit? Budou z České republiky? Ze Slovenska? Z Evropské unie? Nebo chcete být globální? Lokalita cílové skupiny je důležitá hlavně proto, abyste podle toho mohli volit tzv. koncovku domény neboli název prvního řádu. Například tedy .cz. Díky tomu, že je Internet globální síť a doménový název je unikátní, je technicky jedno, jakou koncovku zvolíte. Fungovat Vám bude jakákoliv. Nicméně správně zvolená koncovka pomáhá zvyšovat návštěvníkovu důvěru. Proto například volba koncovky www.jarekmikes.co.uk, která je určena primárně pro Anglii, nebude na českém Internetu úplně ideální. Pravděpodobně sami cítíte, že název zní cize a tím pádem k němu máte menší důvěru. Mnohem lepší je zvolit adresu www.jarekmikes.cz. Dříve právě koncovky, tedy názvy 1. řádu, určovaly zemi původu domény. Dnes však můžete běžně narazit na velmi exotické názvy jako například .xyz, .site, .jewerly, .university, .studio, atp. Atraktivní názvy se ve specifických případech dají použít například na podporu brandu při placené kampani. Často se to řeší tak, že exotickou doménu přesměrujeme na naši hlavní variantu. Například variantu iam.digital přesměrujeme na www.iamdigital.com. Způsobů využití je samozřejmě spousta, záleží na Vaší fantazii. Osobně exotické koncovky jako hlavní nedoporučuji.
Registrace domény
Samotná registrace domény už je velmi jednoduchá. Stačí si vybrat některého z registrátorů. V Česku mezi ty největší patří například Wedos, Forpsi, subReg. Do vybraného políčka jednoduše zkoušejte zadávat Vaše nápady. Volte ideálně krátké a zapamatovatelné názvy. V případě víceslovných názvů počítejte s tím, že si musíte zaregistrovat i tzv. pomlčkové varianty.
Co je pomlčková varianta domény?
Pokud byste zvolili název jako u těchto stránek, tedy www.jsemdigitalni.cz, tak byste automaticky měli registrovat i variantu www.jsem-digitalni.cz. Jednu z variant je pak možné automaticky přesměrovávat na variantu druhou.
V praxi to znamená, že pokud někdo zadá do prohlížeče adresu bez pomlčky, může ho to přesměrovat na variantu s pomlčkou. Důvodem jsou zejména doménoví spekulanti a konkurence. Na internetu je celkem běžné, že krátce po tom, co zaregistrujete svoji doménu, někdo zaregistruje zbývající domény 1. řádu nebo Vám zablokuje název s pomlčkou či bez. Vám pak nezbude nic jiného, než doménu od spekulanta koupit nebo ho ignorovat a přicházet tím částečně o trafik. To bývá častý záměr konkurence.
Představte si, že máte například doménu www.hotel-brno.cz a vlastníte hotel s názvem Grand. Konkurent ale registruje www.hotelbrno.cz a přesměrovává si doménu na svoje stránky www.hotelhvezda.cz. Vy budete dělat reklamu a kampaně, ale návštěvníci, kteří si zapamatují Vaši doménu poté zadají do prohlížeče hotelbrno.cz a budou nasměrováni na konkurenci.
Šifrování domény přes SSL (HTTPS)
Každá dnešní doména by měla využívat šifrovaný protokol. Bohužel se stále objevují případy, kdy tomu tak není. Momentálně je nutné si šifrovaný protokol HTTP aktivovat ručně nebo na vyžádání u registrátora domény či poskytovatele hostingu.
V první řadě jde o bezpečnost. Za normálních okolností není komunikace mezi návštěvníkem Vašich stránek nijak zabezpečena. Pokud tedy máte na webu (blogu) objednávkový formulář, veškeré kolonky formuláře je možné “odposlouchat”. V případě, že bude někdo na stejné wi-fi síti, může tak získat i citlivé údaje. Nemusí se to ale nutně týkat citlivých údajů. Může dojít například k odposlouchávání formuláře pro odběry novinek a tím k získání e-mailů do nejrůznějších databází. Tento bezpečností nedostatek si uvědomují zejména velké technologické společnosti.
Například Google při zařazování do výsledků vyhledávání přímo znevýhodňuje stránky, které nemají HTTPS. Další nevýhodou může být postoj jiných stránek, které již HTTPS mají. Takové stránky na Vás nebudou chtít příliš odkazovat, protože by se samy staly “nedůvěryhodnými” a tím se znevýhodnily ve výsledcích hledání třeba právě u Google. Pokud se chcete vyhnout zbytečnému handicapu, zařiďte si HTTPS co nejdříve.
E-mail jako součást značky
Také patříte mezi lidi co mají stále e-mailovou schránku v duchu karliknov@gmail.com nebo ještě lépe pusinka12@gmail.com? Vězte, že pokud chcete vzít svoji digitální existenci vážně, e-mail musí být jednou z prvních věcí, kterou si dáte do pořádku.
Umíte si představit jak vyjednáváte spolupráci pro svůj web, blog či projekt, snažíte se být seriózní, věrohodní a profesionální, ale zprávu odešlete z e-mailu pusinka12@gmail.com? Já tedy ne. Proto doporučuji si hned teď zaregistrovat doménu. Hned teď jděte třeba na E-mail Profi od Seznamu a vytvořte si e-mailovou schránku na své doméně. E-maily máte zadarmo, a služba email.cz je v Česku dostatečně dlouhou dobu, abychom věděli, že s námi ještě nějaký rok vydrží. Nemusíme se tedy bát, že bychom do budoucna o schránku přišli. Jakmile budete mít zřízenou e-mailovou schránku, určitě doporučuji se vyvarovat obecným jménům jako info@. Zároveň si přečtěte můj článek o doménovém koši a pokud ho ještě nemáte, určitě si ho nastavte.
DNS a DNSSEC domény
Co je DNS najdete v detailní technické definici na wikipedii. My si definici přeložíme do více laického jazyka. V praxi DNS server určuje na jaký server bude Vaše doména směřovat. Například pokud budete mít hosting u poskytovatele prostoru, je nutné nastavit v DNS u Vaší domény IP adresu serveru daného poskytovatele. Pokud byste měli například e-maily u Google Gmail nebo u Seznam Email.cz, pak musíte dávat tzv. MX záznamy (opět IP adresa) těchto serverů.
K doméně lze prostřednictvím DNS zapisovat i další informace. Často zde najdete i ověřovací údaje pro e-mailingové rozesílky. Pokud tedy děláte hromadné rozesílky prostřednictvím Vaší vlastní e-mailové adresy (na vlastní doméně), tak se dnes bez speciálního záznamu v DNS neobejdete.
DNS určuje kam bude doména směřovat. Pokud nebude zabezpečena, lze doménu “přesměrovat” na libovolný server a zde může být podvržen jakýkoliv obsah. Tím může být doména zneužita ať už k získání citlivých informací, tak i k poškození vlastníka domény.
DNS lze zabezpečit prostřednictvím tzv. DNSSEC. Toto zabezpečení dnes často bývá samozřejmostí při registraci domény. Nicméně u starších domén se stává, že toto zabezpečení nemají. Více o DNSSEC se dozvíte zde. Test zda máte DNSSEC nastaveno můžete udělat zde.Doménový koš
Jako jednu z nejpřínosnějších funkcí u domény považuji tzv. doménový koš. Prakticky to je e-mailová adresa, na kterou se Vám doručí e-mailová zpráva i přesto, že e-mailová adresa na daném serveru neexistuje. Původně byl doménový koš zaveden kvůli překlepům.
Určitě to znáte, pošlete e-mail a příjemce tvrdí, že nic nedostal. Vy ho ujišťujete, že jste ho stoprocentně poslali a nakonec zjistíte, že jste se přepsali v písmenku. No pokud by měl příjemce doménový koš, tak by se mu to nestalo. I když se řada poskytovatelů e-mail hostingu doménovým košům brání (jsou používány ke spamu, útočníci náhodně generují názvy schránek a na ně rozesílají nevyžádanou poštu), stále je doménový koš k dispozici na většině z nich.
Přesměrování domén
Pokud jste si vybrali název domény, který obsahuje více slov, tak víte, že byste měli mít k této doméně i pomlčkovou (či bezpomlčkovou) variantu. Například pokud mám já doménu www.jsemdigitalni.cz, měl bych mít i doménu www.jsem-digitalni.cz. Důvod proč je nutné si registrovat obě varianty naleznete v článku věnující se registraci domény.
Jakmile vlastníme obě varianty, musíme si vybrat která bude ta hlavní. Na tu pak přesměrujeme tu druhou. Řada redakčních systémů dnes umožňuje doménu přesměrovat kam budete potřebovat. Tak zkuste ověřit zda to umí ten Váš poskytovatel.
Pokud to poskytovatel neumí, můžete přesměrování udělat přímo na úrovni registrátora, zkuste se podívat do nastavení domény nebo kontaktujte zákaznickou podporu Vašeho registrátora domény. Registrátor je ten, u koho jste doménu kupovali.
Na závěr nezapomeňte přesměrovávat také variantu domény bez www. Pokud například někdo zadá “jsemdigitalni.cz”, mělo by ho to automaticky přesměrovat na “www.jsemdigitalni.cz”. Pokud však zadá “jsem-digitalni.cz”, mělo by ho to přesměrovat na “www.jsemdigitalni.cz”.
Pokud nebudete mít správně nastavné přesměrování, budete přicházet o návštěvníky tím, že při zadání Vaší adresy skončí na neexistující stránce. V tom druhé méně horším případě pak bude budoucí návštěvník nucet zkoušet zadat adresu správně (třeba dopsat www) a tím mu znepříjemníte první vstup na Váš web/blog ještě dříve, než na něj vstoupí.
Otestujte se
Pamatujete si důležité fakta? Zkuste náš krátký test a přejděte do další lekce.
Výsledek studia
celkem splněnoWebové stránky
Pro ukončení lekce splňte úspěšně krátký test na jejím závěru.
Lekce: Doména
Lekce: HTML/CSS
Lekce: UX a ergonomie webu
Lekce: Specialisté webu